Balans GGZ neemt uw klacht uiterst serieus. Onze medewerkers doen hun uiterste best om u te behandelen op een manier die aansluit bij uw behoeften en verwachtingen. Mocht u toch een klacht hebben dan kunt u de volgende stappen doorlopen:
- bespreek de klacht met de medewerker(s) in kwestie. Een groot deel van de klacht zal in overleg kunnen worden opgelost. Is dit niet uw gewenste oplossing? Dan kunt u een officiële klacht indienen bij de klachtencoördinator via info@balansggz.nl;
- als een klacht niet naar tevredenheid is opgelost of als u niet met een betrokken medewerker wilt spreken dan kunt u de klacht rechtstreeks aan de klachtencommissie voorleggen. Deze commissie is ingesteld conform de Wet klachtrecht cliënten zorgsector en bestaat uit interne en externe leden (De Geschillencommissie Zorg (LVVP)). U dient uw klacht schriftelijk in bij de klachtencommissie: Balans GGZ t.a.v. de klachtencommissie. Oudeweg 8, 2031 CC Haarlem.
- de volgende punten moeten hierin worden opgenomen:
- het incident waarover uw klacht gaat;
- waar en wanneer het incident plaatsvond ;
- tegen wie de klacht is gericht;
- naam, dagtekening, handtekening en de locatie waar u onder behandeling bent.
Jeugdstem (voorheen AKJ – Vertrouwenspersonen in de jeugdhulp)
Jeugdstem is een onafhankelijke, landelijke organisatie voor wie de belangen van cliënten in de jeugdzorg voorop staan. Jeugdstem fungeert dan ook als vertrouwenspersoon voor cliënten van onder andere Balans GGZ.
Alle (pleeg)kinderen, (pleeg- of groot)ouders en verzorgers die te maken hebben met de jeugdhulp, hebben recht op een onafhankelijke vertrouwenspersoon. Daarvoor kunnen zij terecht bij Jeugdstem. Ondersteuning door de vertrouwenspersoon van het Jeugdstem is gratis. Jeugdstem is een zelfstandige stichting, de vertrouwenspersonen zijn niet in dienst van Balans GGZ.
Wat kan de vertrouwenspersoon voor jou doen?
Het kan gebeuren dat je ontevreden bent over de hulp die je krijgt. Als je er niet uit komt met de hulpverlener van Balans GGZ, neem dan contact op met een vertrouwenspersoon van Jeugdstem. Allereerst luisteren zij naar jouw verhaal. Soms helpt dat al. In ieder geval zal de vertrouwenspersoon je verhaal altijd serieus nemen. Zij of hij informeert je over je rechten en geeft advies. Ook kan de vertrouwenspersoon je ondersteunen bij het opstellen van een klachtbrief en bij een gesprek met Balans GGZ.
Zo bereik je Jeugdstem
- Bel gratis naar 088 – 555 1000, bereikbaar op werkdagen van 09.00 tot 17.00 uur.
- Chat met een vertrouwenspersoon via de website Jeugdstem. De chat is open van maandag t/m donderdag van 16.00-20.00 uur en op vrijdag van 15.00-17.00 uur.